— Arie de Ruiter (@ArieSchrijft) July 22, 2023
Eind 16e eeuw. Een jonge vrouw uit Afrika en een ambachtsman uit Middelburg raken door slavenhandel en tragedie met elkaar verbonden.
Fragmenten
Hart van Afrika
De lucht is drukkend, zoals altijd. Met het klimmen van de zon wordt het alsmaar heter. Als die vurige bal op zijn hoogtepunt staat, is zijn warmte moordend.
Wanneer de oude man genoeg lijkt te hebben van zijn spel en de kinderen wegstuurt, merkt Bayou haar knorrende buik. Zij levert Hummeltje af bij zijn moeder en loopt dan naar de hare.
‘Ma, ik heb trek. Mag ik wat eten?’
‘Pak maar een kikker.’
‘Lekker ma.’
‘Gelukkig. Dan ben ik gisteren niet voor niets het bos ingelopen om die beestjes te vangen,’ antwoordt haar moeder. ‘Net zoals ik om de haverklap de rimboe in kan gaan om palmbomensap te winnen voor de bounok die je vader zo nodig moet hebben.’ Bayou lacht hardop. Haar moeder klinkt wel knorrig, maar ze meent er niets van. Zelf lust ze namelijk ook wel een stevige slok van dat vocht, waarvan men zo vrolijk wordt.
Uit een emmer pakt ze de grootste kikker die zij kan vinden en steekt hem direct in haar mond. Het geeft haar een heerlijk fris gevoel. De pootjes bewegen lekker kriebelend over haar tong. Als ze het beestje doorbijt dringt het aangename, romige vlees haar mond binnen.
‘Mag ik er nog een?’
‘Denk je dat de kikkers zelf hierheen komen springen? Nou, vooruit dan maar.’
‘Dank ma.’ Bayou pakt een tweede kikker en steekt stiekem ook nog een derde in haar mond.
‘En jij denkt dat ik dat niet in de gaten heb?’ Opnieuw lacht Bayou. Ze houdt van haar moeder en ze dollen graag met elkaar. Ma stuurt haar weg.
Middelburg
‘Wat moeten we zeggen, als we iemand tegenkomen?’
‘Verzin maar wat,’ zegt Bartus. ‘Je kunt immers liegen als de beste.’ Daarmee verdwijnt hij in de nacht. Er blijft voor de achterblijvers niets anders over dan de gebeurtenissen gewoon af te wachten. Ze hebben nog steeds geen idee van wat er op stapel staat.
Na ongeveer een kwartier begint het carillon van de Lange Jan te spelen. Volkomen onverwacht en al helemaal niet met de gewijde klanken die het gewoonlijk voortbrengt. Integendeel! Over de stad klinkt de melodie van een schandelijk lied. Een schunnig vers dat gewoonlijk in kroegen gezongen wordt, wanneer de gasten zich uitgebreid met wijn hebben volgegoten. Natuurlijk blijven de meeste inwoners van Middelburg wel weg uit dit soort gelegenheden dat door zeelui en allerlei ander gespuis bezocht wordt. Desondanks hebben de meeste stedelingen het liedje wel degelijk eens gehoord en menigeen kent het zelfs uit het hoofd. Met moeite houdt Mayke een onbedaarlijke lachbui in, wanneer zij zich voorstelt hoe in veel woningen verontwaardigd of geschokt gereageerd wordt bij het aanhoren van deze wanstaltige melodie.
Het kan niet uitblijven. Al snel komen de mannen van de schutterij aangehold. Hoewel Mayke het vanaf haar schuilplaatsje niet kan zien, kan ze wel raden dat de mannen de toren inrennen en als een razende de trap opgaan. Voordat ze boven kunnen zijn, houdt het klokkenspel al op. Mayke hoopt maar dat het nu goed zal gaan. Bartus weet wel wat hij doet, maar de kans dat hij gepakt wordt, is levensgroot.
Recensies
Diane Kooistra
Ergens in het hart van Afrika groeit in 1595 een meisje op tot jonge vrouw. Ze ondergaat de tradities, ceremonieën en gebruiken omdat het altijd al zo gaat. En is er klaar voor om haar ouders huis te verlaten en met een man een gezin te stichten.
In Middelburg groeit haar leeftijdsgenootje Mayke op in dezelfde jaren en zij ondergaat ook de gewoontes en tradities die in haar leefomgeving gelden. Ze wordt verliefd, verloofd en gaat trouwen en wil ook een gezin stichten.
Beide verhalen komen bij elkaar als Bayou het slachtoffer wordt van een slavenhandelaar. Het neemt een onverwachte wending als de familie van Mayke zich over Bayou ontfermt.
Arie neemt de tijd om de twee levensverhalen van Mayke en Bayou goed weer te geven, compleet met details die de verschillen en de overeenkomsten van deze vrouwen zo duidelijk maken.
Twee jonge vrouwen groeien op in een totaal andere wereld en hun levens lijken parallel naast elkaar te verlopen. Waar bij de een bekend is waar ze is, namelijk Middelburg, is het bij de ander onbekend “Hart van Afrika”.
De personages zijn echt en authentiek, gedetailleerd beschreven alsof ze op een schilderij staan. Met mooie en minder mooie karaktereigenschappen en stemmingen worden het echte personen.
Het vleugje romantiek dat Arie toevoegt op gezette momenten maakt dat er ook momenten van ontspanning in het verhaal zitten. Zijn soms wat dichterlijke schrijfstijl past hier heel erg mooi bij.
De wrede manier waarop Bayou en haar medegevangenen behandeld worden door de slavenhandelaren wordt door Arie op zo’n manier beschreven dat hij alle zintuigen van de lezers aanspreekt.
Arie verstaat de kunst om de lezer geen moment te vervelen met zijn verhaal.
Met Bayou heeft hij wederom laten zien dat hij de lezer echt mee kan nemen naar vroegere tijden door op zijn eigen manier een verhaal te vertellen.
Volledige recensie: https://www.facebook.com/profile/100063577658606/search/?q=Bayou
Yvonne Oomen Muurmans
Het verhaal speelt zich af rond het jaar 1595 en we bevinden ons in zowel Middelburg als in het hart van Afrika.
In Afrika leren we Bayou kennen, een gezellige meid op weg naar volwassenheid.
In Middelburg ontmoeten we het gezin van IJsbrand. IJsbrand zingt tijdens zijn werkzaamheden vrolijk een liedje terwijl zijn blinde zoon Jochem garnalen zit te pellen.
De totale sfeer van het verhaal wordt door de auteur bijzonder goed naar voren gebracht. Net als in zijn eerdere historische boeken word je wederom het verhaal ingetrokken en beleef je alle gebeurtenissen van dichtbij.
De personages zijn tot in de puntjes goed uitgewerkt en je leert ze op een dusdanige manier kennen dat het lijkt of je ze persoonlijk hebt ontmoet. De emoties die ze ondergaan treffen je dan ook vol in het hart en je leeft intens met ze mee.
Ook de setting van het verhaal is prachtig. Van het dorp in Afrika waar Bayou woont krijg je een goed beeld met de hutten, de rivier en het woud. Samen met Bayou kom je overal en je waant je in het warme Afrika waar ze op de regen wachten.
In Middelburg maak je een praatje met IJsbrand wanneer je langs zijn werkplaats komt. En in de avond ga je met zoon Jochem en dochter Mayke gezellig naar de binnenplaats van de abdij waar de jongeren elkaar ontmoeten.
De emoties die de personages treffen maken hun beeld compleet en zo worden ze volledig menselijk. Je leeft met ze mee en wederom beleef je dit verhaal in plaats van het te lezen.
Wederom een zeer aan te raden historische roman dat op een ware gebeurtenis is gebaseerd.
Volledige recensie: https://nempehistoria.wordpress.com/2022/11/28/bayou/
Hanneke van de Water
De nieuwste roman van auteur Arie de Ruiter is gebaseerd op een ware gebeurtenis ten tijde van het Nederlandse slavernijverleden en volgt het leven van twee mensen uit totaal verschillende werelden die, door het noodlot gedreven, bijeenkomen.
De Ruiter ziet kans om een waargebeurde geschiedenis fraai te romantiseren, de gebruiken, zoals die destijds in Afrika golden, subtiel in het verhaal te verwerken en de twee levens c.q. verhaallijnen knap bijeen te brengen. Dat alles doet hij in een plezierige, toegankelijke schrijfstijl.
De personages worden goed gekarakteriseerd en het verhaal is boeiend en intrigerend. ‘Bayou’ is een fijne roman die zeker het lezen waard is.
Volledige recensie: https://www.to-taalboekrecensies.nl/bayou/